Sommarföretagarna är redo att satsa på sina affärsidéer

– Sommarföretagarna är en unik möjlighet att skaffa sig erfarenheter som man inte kan få på annat sätt.
Ebba Planting drev eget sommarföretag i Linköping förra året. När 2017 års Sommarföretagare träffades för första gången i mitten av maj, fanns hon med och berättade om sina erfarenheter.

I sitt sommarföretag Ebba Linneas konditori bakade hon och levererade bröd, tårtor och annat smarrigt. Nu uppmanar hon efterföljarna att ta vara på den här chansen.

 

Deltagarna är rekordmånga i år. Runt 80 ungdomar ägnar sommarlovet i gymnasiet åt att förverkliga sina egna affärsidéer.
60 av dem utgörs av ekonomielever på Folkungaskolan, vars UF-år har lagts om till trean. För att de inte ska tappa ett år av entreprenörskap kliver därför Sommarföretagaren-konceptet in och erbjuder en variant på skoltid till dessa ungdomar.
– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda denna specialvariant till Folkungaeleverna. Det är ett pilotprojekt som vi kommer utvärdera efter sommaren, säger Helena Thun på Nulink.

 

I sin ordinarie form är årets Sommarföretagare ett 20-tal ungdomar, med affärsidéer som spänner mellan allt från att reparera cyklar till att utveckla och sälja en app som hjälper gymnasister att söka till högskolan.

 

Även den hetaste trenden just nu finns representerad – fidget spinner. Det är en modern version av stressboll. Hampus Precent och Carl-Wilhelm Brown går på LVS. ljud- och bildskolan, och ska med hjälp av en 3D-skrivare tillverka specialvarianter efter kundernas önskemål.

 

– Vi kan till exempel ta fram en fidget spinner i form av företaget logga. Går det bara att hitta balans i loggan så kan vi få den att snurra, säger Hampus.

 

Tre tjejer har gått ihop för att tillverka och sälja egenkomponerad marmelad. Det är Manlin Dock, Ida Lam och Christel Hsieh, vilka alla går på Berzeliusskolan.

 

– Vi ska tillverka marmelad av exotiska frukter och bär efter egna recept, berättar Manlin.

Men utmaningen är större än så. Här handlar det bland annat om att hitta rätt förpackning och utveckla ett attraktivt varumärke.

 

På plats vid första träffen fanns även Christina Klein som tillsammans med Jeanette Strömgren tillverkade och marknadsförde tepåsehållare av egen design.

 

– Det viktigaste är att man får uppleva att egna idéer går att förverkliga och att problem går att övervinna, ansåg hon och berättade om hur hon och Jeanette ägnade en vecka för att hitta en keramikugn som de fick använda.

 

Sommarföretagarna arrangeras av Nulink och Linköpings kommun, i samarbete med Ung Företagsamhet och Nyföretagarcentrum. Verksamheten startar med en utvecklingsvecka strax innan midsommar. Under veckan får även ungdomarna träffa sina coacher och med stöttning från dem driver de sina företag under sommaren.

 

Avslutningen är den 31 augusti och dessutom har de unga företagarna möjligheten att visa upp sig på Linköpings Näringslivsmässa 5 – 6 oktober.


Tillbaka till alla nyheter