Tips för e-handel och samarbete med transportföretag

Alla som driver en mindre webbutik, eller planerar att starta en, inser ganska snabbt att transport och logistik ofta är de största kostnaderna. Som ny e-handlare har du sällan vare sig verktyg eller siffror som hjälper dig att skaffa fördelaktiga avtal med transportbolag. Men det finns tips och strategier för att dra ned kostnaderna.

När du ska boka transport i Stockholm eller någon annanstans, är det bra att reda innan ha kollat upp vilka alternativ som finns. Helst bör du redan ha kontaktat budfirmor och logistikfirmor så att du vet vilka möjligheter som finns för dig och dina kunder.

Värdesätt din tid

När du precis har startat en e-handel känns det som att du kan göra allt själv. Kunderna är på en så pass lagom nivå att de där manuella stegen som känns jobbiga, fortfarande är okej. Men när eller om din webbshop tar fart på riktigt, då gäller det att ha en utvecklingsplan snabbt tillhanda. Det finns inget tråkigare än att förlora kunder för att du inte planerat tillräckligt.

Därför är det smart för både dig själv och din butik, att investera i sådana delar som ger dig mer tid över till annat, till exempel samarbeten med transportföretag. På kort sikt blir det som värst en mindre extrakostnad – på lång sikt har du friheten och tiden att fokusera på det som du tycker är roligast och är bäst på. Det kan vara kampanjer, utökat produktutbud, uppdateringar på hemsidan, nya avtal med betalningsleverantören för fler betalningsmöjligheter och så vidare. Ju snabbare du kan släppa tanken om att du bör göra allting själv, desto snabbare kan webbshopen utvecklas.

Välj rätt transportbolag

Samarbeten med logistikfirmor är generellt något som större webbutiker sysslar med, men i dag finns ett bra urval av firmor som riktar sig till mindre och nystartade företag. Nästan alltid innebär det en något högre initialkostnad, men som nämnts tidigare så innebär det mindre huvudvärk och mer tid till dig. Bra logistikföretag erbjuder också möjlighet att omförhandla avtalet i takt med att din webbutik växer. Fokusera på att skapa en god relation direkt – det ökar potentialen att få till ett gynnsamt transportavtal – oavsett i vilket stadie din webbutik befinner sig i.